SLAVNÝCH PADESÁT LET

Padesát let nepřerušeného a úspěšného života firmy je nepochybně vhodnou příležitostí k ohlédnutí a k rekapitulaci dosažených výsledků. Zejména když jde o podnik zabývající se v převážné míře sportovními a závodními automobily a motocykly, tedy produkty zbytnými a silně závislými na momentální hospodářské situaci.

Metalex vznikal před pěti desítkami let bez jakéhokoliv ekonomického zázemí, pouze z nadšení několika závodníků z jejich čisté lásky k automobilovému sportu a touhy provozovat ho na vyšší úrovni. Připomeňme si jejich jména, nebudou vám cizí a neznámá- Bervid, Bold, Janek, Jílek, Navrátil, Treybal (bohužel již nežije) .

Metalex se narodil jako účelové zařízení Automotoklubu v rámci tehdejší motoristické organizace, jiná cesta nebyla možná. Hned od prvních krůčků si musel na sebe vydělat a snadné to nebylo. V počátcích firmy byla metalizace ocelových konstrukcí – odtud pramení název firmy – jakýmsi podpůrným pilířem sportovních aktivit. Ty logicky spotřebovávaly více prostředků, nežli si dokázaly vydělat.

Začátky byly nadmíru skromné – jedna opuštěná stodola v Roztokách u Prahy, která už dávno nestojí, a přestavěný sklep v Kamenické ulici v Praze 7. Záhy ale vznikla dílna v Plzni s mimořádně šťastným personálním obsazením mechaniků i šéfů fandů, tam se vyráběly formulové vozy. Úpravám a výrobě soutěžních automobilů začal za nějaký čas sloužit provoz v Mělníku. Ani tyto poměrně těžké začátky a desítky problémů nedokázaly odradit skupinku nadšenců, kteří šli vytrvale za svým cílem – provozovat automobilový sport na vyšší úrovni a s lepší technikou.

Závodní automobily a motocykly, které se za ta dlouhá léta narodily v Metalexu pod značkou MTX, jsou dnes již součástí historie československého a nyní českého motoristického sportu a věru těžko si lze uplynulá léta představit bez této značky.

Mnohé z typů a modelů vznikly v malých či větších sériích, jiné byly vyrobeny pouze jako prototypy nebo ve velmi omezeném počtu. Všechny výrobky s puncem MTX však měly jedno společné – na svoji dobu vysokou úroveň konstrukčních prací i dokonalé řemeslné provedení. Vždyť jeden z prvních vyrobených automobilů, formule Škoda, startuje v mistrovství České republiky doposud !

Impozantní přehlídka výsledků a úspěchů dosažených se stroji z Metalexu je ozdobena 14 mezinárodními tituly a téměř 100 (!) tituly mistrů republiky. Za volanty strojů s emblémem MTX usedala také většina špičkových jezdců, kteří patřili k výkvětu nejen na domácích, ale i na zahraničních tratích, ať už se jednalo o soutěže či závody na okruzích, autokros či závody do vrchu. Za zmínku jistě stojí i fakt, že jeden z výrobků Metalexu TATRA V8 MTX se v roce 1997 stala držitelem prvního oficiálního českého rychlostního rekordu.

Souběžně s vývojem a výrobou formulových vozů probíhal v plzeňském provozu již od roku 1970 i vývoj vozů buggy. Vzhledem k přetíženým výrobním kapacitám provozu se však žádný z prototypů nedočkal seriové výroby a z tohoto důvodu byl založen další provoz v Bukovnu u Mladé Boleslavi. Zde byl v roce 1988 dokončen třetí prototyp a zahájena maloseriová výroba jak kompletních vozů, tak samotných šasi, které dali vzniknout řadě individuálních řešení.

V roce 1976 bylo v Příbrami založeno odloučené pracoviště plzeňského provozu, který se měl zaobírat výrobou okruhových závodních motocyklů. V červnu 1977 byl dokončen první prototyp a v lednu 1978 bylo předáno prvním zájemcům 9 identických motocyklů, základ třídy 125 cc Junior. Postupné úpravy, vedoucí k zvyšování výkonu, vyvrcholily čtvrtou generací motocyklů, se ktero v roce 1986 nastoupila československá reprezentace k pohárovým kláním. Úspěch těchto motocyklů vedl k objednávkám strojů od reprezentantů Polska, Maďarska a dokonce Kuby. Změněná ekonomická situace po roce 1989 však donutila pracovníky MTX další vývoj motocyklů ukončit.

Obdivuhodná šňůra úspěchů by nebyla možná bez maximálního nadšení a zanícení pro věc, vlastností, které byly samozřejmé pro každého pracovníka Metalexu, ať už šlo o konstruktéra, dělníka, testovacího jezdce nebo externího spolupracovníka

Zcela nová éra přišla po roce 1989. Zaměstnanci firmy založili vlastní společnost s názvem MTX a původní Metalex odkoupili. Nadšení pro sport sice nepolevilo, ale v nových a dosud neznámých podmínkách tržního hospodářství bylo nezbytně nutné přejít od převážně závodních strojů ke komerčním záležitostem. Podařila se i tato nejednoduchá operace a současný MTX se stal vítaným a vysoce ceněným partnerem i pro průmyslové giganty formátu mladoboleslavské Škoda Auto. Že se ani nyní zcela nerozloučil se svojí láskou ke sportu a se svým původním zaměřením, snadno poznáte z tohoto materiálu, který mapuje současnost firmy.

Po téměř výhradně sportovní historii a zaměření na sportovní a závodní vozy se společnost musela přizpůsobit novým podmínkám po roce 1989 a svůj výrobní program adaptovat nové době.

Prvním takovým krokem byla konverze projektu MTX Tatra V8 z původně výhradně okruhového speciálu na silniční vůz kategorie Supersport.

Mimořádně vysoký ohlas na prvním Autosalonu v Praze 1991 potvrdil správnost rozhodnutí. Během této výstavy získala společnost téměř 200 poptávek po tomto voze a začala připravovat výrobu. Projekt ale překračoval tehdejší ekonomické možnosti MTX a proto firma přijala nabídku na odprodej projektu. Nový majitel bohužel nezrealizoval výrobu vozu ve své době nazývaného „české Ferrari„.

Ve svém mělnickém provoze začala společnost vyrábět v roce 1990 vozy se skládací plátěnou střechou. Nejprve výhradně pro německého partnera na bázi Škoda Rapid, poté již podle svého vývoje začala upravovat vozy Škoda Favorit na dvoumístný, dvoudveřový Roadster. Celá serie cabrio vozů byla zakončena vozem na bázi Škoda Felicia a to úpravou na 4 místný a čtyřdveřový kabriolet, vyráběný téměř do konce milenia.

Mimo cabrio úprav vyráběla společnost MTX podle designu Václava Krále také automobil pro volný čas, nazvaný MTX Beach Buggy. Po prvním prototypu na bázi vozu Škoda byly vozy vyráběny nejprve s motory Ford a poté také s motory Hyundai – vzhledem k cílové skupině zákazníků mimo Českou republiku ( jak napovídá již sám název vozu ) bylo marketingově důležité zajistit celosvětovou dostupnost servisní sítě a to v roce 1992 ještě značka Škoda neumožňovala.

Kromě výroby těchto speciálních úprav a vozů cabrio zůstala společnost věrná i své závodní historii. Využila své dlouholeté zkušenosti a široké výrobní možnosti k zaměření na značkové pohárové závody. Po úvodní spolupráci na výrobě vozů pro Peugeot Cup v letech 1992 – 93 repasovala 25 vozů Ford Fiesta pro český značkový pohár.

V roce 1994 vyrobila veškeré sportovní díly pro úpravu vozů Ford Eskort RS 2000 a zároveň ve výrobním závodě Fordu v německém Kolínu tyto vozy zkompletovala. Výroba pohárových okruhových speciálů na bázi vozů Ford vyvrcholila v roce 1997 stavbou 36-ti kusů okruhových speciálů z Fordu Fiesta Zetec 1.4 a následně 25-ti vozů na bázi Ford Puma.

Poslední dosud vyrobenou serií cupových speciálů bylo 30 kusů upravených identických BMW 130i ve spolupráci s Bervid Motosport. V tomto případě byly vozy nejen vyrobeny, ale kompletně servisovány a pronajímány jezdcům v rámci seriálu BMW Challenge

Kromě původního zaměření na sportovní vozy se společnost po roce 1990 zaměřila i na užitkové úpravy, nejprve právě vozů Škoda, poté pro všechny dostupné značky na českém trhu.

Zajímavou kapitolou této části historie firmy byla úprava Škody Forman na vůz s otevřenou ložnou plochou ( valník ). Zakázku pro syrského zástupce značky Škoda zprostředkovala firmě MTX sama automobilka. Po šesti týdnech vývoje byla zahájena seriová výroba a brzy bylo dosaženo počtu 450 upravených vozů/měsíc. Změna dovozní legislativy na straně odběratele výrobu po půl roce ukončila, ale i přes to bylo zhotoveno téměř 1 400 vozů.

Významně se rozvíjející segment přestaveb vozů kategorie osobní na tehdy daňově výhodné nákladní automobily přivedl MTX k této výrobě.

Silné výrobní zázemí a zkušenosti všech zaměstnanců společnosti brzy učinily z MTX největšího dodavatele těchto úprav a v době největšího rozmachu upravovala kromě vozů Škoda i vozy pro 13 výhradních dovozců v celkovém počtu téměř 30 000 vestaveb za rok.


V současné době společnost nadále pokračuje ve vývoji a výrobě speciálních vozů, se zaměřením nejen na institucionální partnery jako Policie ČR a Armáda ČR, ale i menší serie upravených vozů dle požadavků jednotlivých firem a dokonce i jednotlivé vozy přímo pro konečného provozovatele.

Odpovědnost vedení společnosti ( která je stále přímo řízená svými vlastníky ) se mimo jiné projevuje i tím, že stále zajišťuje technickou pomoc a dodávky speciálních náhradních dílů na naprostou většinu svých výrobků a to od první seriově vyrobené formule Škoda MTX 1-01, přes všechny verze Cabrio úprav až po servis speciálních úprav z posledních let.